دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش

دانلود رایگان کتاب زیست شناسی لودیش فارسی

دانلود رایگان کتاب زیست شناسی لودیش فارسی

کاربران گرامی،محصول مورد نظر شامل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد 1 و 2 ترجمه سمیه جهاندیده با کیفیت بسیار بالا می باشد که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی در حجم 2235 صفحه با کیفیت عالی در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

دانلود فایل

 

 

 

 

بخشی از فایل:

شکل 22-1 هر ارگانیسم یوکاریوتی استفاده شده در زیست شناسی سلولی برای انواع خاصی از مطالعات دارای مزایایی است. (a) دارای تشکیلات سلولی یک یوکاریوت است اما یک ارگانیسم نسبتاً ساده تک سلولی است که به راحتی قابل رشد و دستکاری ژنتیکی است. (b) به طور گسترده ای برای مطالعه فتوسنتز و ساختار و عملکرد تاژک استفاده می شود. (c) تعداد کمی سلول در هر کرم به روش تقریباً یکسان مرتب شده است ، می توان تشکیل هر سلول جداگانه را جستجو کرد. (d) برای اولین بار برای کشف خواص کروموزوم ها استفاده شد ، به ویژه در شناسایی ژن هایی که رشد جنینی را کنترل می کنند بسیار ارزشمند است. بسیاری از این ژن ها از نظر تکاملی در انسان نگهداری می شوند. (e) می تواند هر قسمت از بدن را که قطع شده است ، از جمله سر و گیرنده های نوری ، دوباره تولید کند. سلول های بنیادی که سلول ها و بافت های جدید خود را به وجود می آورند به طور گسترده مورد مطالعه قرار می گیرند. (f) برای صفحات سریع ژنتیکی برای شناسایی ژن هایی که رشد مهره داران و تشکیل اندام را کنترل می کنند ، استفاده می شود. از سیستم های حیوانی آزمایشی ، (g) از نظر تکاملی نزدیک ترین انسان به انسان هستند و بنابراین مدل هایی را برای مطالعه بیماری های ژنتیکی و عفونی انسانی بی شماری فراهم کرده اند. (h) برای صفحات ژنتیکی برای شناسایی ژن های تقریباً در هر جنبه از زندگی گیاهان استفاده شده است.

با استفاده از یک گونه واحد مانند S. cerevisiae به عنوان یک ارگانیسم نمونه ، نتایج حاصل از مطالعات انجام شده توسط ده ها هزار دانشمند در سراسر جهان ، با استفاده از چندین روش تجربی ، می تواند با هم ترکیب شود. همانطور که بارها در این کتاب خواهیم دید ، نتیجه گیری بر اساس مطالعات S. cerevisiae اغلب برای همه یوکاریوت ها ثابت شده و پایه ای برای کاوش تکامل فرآیندهای پیچیده تر در حیوانات و گیاهان چند سلولی است.

جهش در مخمر منجر به شناسایی پروتئین های چرخه سلول اصلی می شود

مطالعات بیوشیمیایی می تواند چیزهای زیادی در مورد یک پروتئین فردی به ما بگوید ، اما آنها نمی توانند ثابت کنند که برای تقسیم سلول یا هر فرآیند سلول دیگر لازم است. اهمیت جهش پروتئینی در صورتی که جهشی که از سنتز آن جلوگیری کرده و یا آن را غیرفعال می کند ، بر روند مورد مطالعه تأثیر بگذارد ، کاملاً ثابت می شود.

 

در یک رویکرد ژنتیک کلاسیک ، دانشمندان جهش هایی را که توانایی انجام کاری را ندارند که ارگانیسم عادی قادر به انجام آن نیست ، جدا و مشخص می کند. اغلب صفحات بزرگ ژنتیکی برای جستجوی افراد مختلف جهش یافته (به عنوان مثال : مگس میوه ، سلول های مخمر) انجام می شود که قادر به انجام یک روند خاص مانند تقسیم سلول یا تشکیل عضله نیستند. جهش ها معمولاً با درمان با جهش زا ، یک ماده شیمیایی یا فیزیکی تولید می شوند که جهش ها را به صورت کاملاً تصادفی تقویت می کند. اما چگونه می توان ارگانیسم های جهش یافته یا سلول هایی را که در برخی فرایندها مانند تقسیم سلولی یا ترشح پروتئین معیوب هستند ، برای زنده ماندن ، منزوی و حفظ کرد؟

شکل 23-1 مخمر Saccharomyces cerevisiae می تواند هاپلوئید یا دیپلوئید باشد و از نظر جنسی یا غیرجنسی تولید مثل کند. (الف) میکروگراف الکترونی روبشی مخمر جوانه زده Saccharomyces cerevisiae. این سلولها با یک نوع غیر معمول میتوز که جوانه میتوزی نامیده می شود رشد می کنند. یک هسته دختر در سلول مادر باقی مانده است. هسته دختر دیگر به داخل جوانه منتقل می شود ، که اندازه آن رشد می کند و به زودی به عنوان سلول جدید آزاد می شود. بعد از آزاد شدن هر سلول جوانه ، جای زخمی در محل جوانه زدن باقی می ماند ، بنابراین می توان تعداد جوانه های قبلی سلول اصلی را شمرد. سلولهای نارنجی رنگ باکتری هستند. (ب) سلولهای مخمر هاپلوئید می توانند انواع مختلف جفت گیری داشته باشند که به آنها (آبی) و (نارنجی) گفته می شود. هر دو نوع حاوی یک کپی از هر کروموزوم مخمر ، نیمی از تعداد معمول است و با جوانه زدن میتوزی رشد می کند. دو سلول هاپلوئید که در نوع جفت گیری متفاوت هستند ، یک و یک می توانند با هم ادغام شوند و یک سلول دیپلوئید  حاوی دو نسخه از هر کروموزوم را تشکیل دهند. سلول های دیپلوئید می توانند با جوانه زدن میتوزی تکثیر شوند. در شرایط گرسنگی ، یک سلول دیپلوئید می تواند دچار میوز ، نوع خاصی از تقسیم سلولی ، شود و چهار آسکوسپور هاپلوئید ایجاد کند. پارگی یک خاکی چهار اسپور هاپلوئید آزاد می کند ، که می توانند به سلولهای هاپلوئید a و α جوانه بزنند. این سلول ها همچنین می توانند به صورت غیرجنسی تکثیر شوند. [بخش (الف) SCIMAT / منبع علمی.]

یک راه جدا سازی ارگانیسم ها با جهش حساس به دما است. این جهش ها قادر به رشد در دمای مجاز هستند ، اما در دمای دیگری ، معمولاً بالاتر ، دمای غیر مجاز نیستند. سلولهای طبیعی می توانند در هر دو دما رشد کنند. در بیشتر موارد ، یک جهش حساس به دما پروتئین تغییر یافته ای تولید می کند که در دمای مجاز کار می کند اما باز می شود و در دمای غیر مجاز کار نمی کند. صفحات جهش های حساس به دما به راحتی با ارگانیسم های هاپلوئید مانند مخمرها انجام می شوند زیرا از هر ژن فقط یک کپی دارند و بنابراین جهش در آن بلافاصله نتیجه خواهد داشت.

با تجزیه و تحلیل اثرات جهش های مختلف حساس به دما که تقسیم سلول های مخمر هاپلوئید را تغییر داده است ، متخصصان ژنتیک بسیاری از ژن های لازم برای تقسیم سلول را بدون دانستن چیزی در ابتدا کشف کردند ، در مورد پروتئین های رمزگذاری شده یا چگونگی شرکت این پروتئین ها در روند. به طور کلی ، قدرت بزرگ ژنتیک این است که وجود و ارتباط همه پروتئین های مورد نیاز برای عملکرد سلول خاص را بدون اطلاع قبلی از هویت بیوشیمیایی یا عملکرد مولکولی آنها آشکار کند. این ژن های تعریف شده از جهش را می توان با تکنیک های DNA نوترکیبی که در فصل 6 بحث شده است ، جدا و تکثیر کرد (کلون کرد). با وجود ژن های جدا شده در دست ، پروتئین های رمزگذاری شده را می توان در یک لوله آزمایش یا در باکتری های مهندسی شده یا سلول های کشت شده تولید کرد. به این ترتیب ، بیوشیمی ها می توانند بررسی کنند که آیا ژن های لازم برای تقسیم سلولی پروتئین هایی را که با پروتئین های دیگر یا DNA مرتبط هستند یا واکنش های شیمیایی خاصی را در طول تقسیم سلول کاتالیز می کنند ، بررسی می کنند (به فصل 19 مراجعه کنید).

بیشتر این ژن های چرخه سلولی مخمر در سلول های انسانی نیز یافت می شوند و پروتئین های رمزگذاری شده توالی اسیدهای آمینه مشابه دارند. گفته می شود که پروتئین های موجودات مختلف ، اما با توالی اسیدهای آمینه مشابه ، همولوگ هستند. این پروتئین ها ممکن است عملکردهای مشابه یا مشابهی داشته باشند. ، نشان داده شده است که یک پروتئین چرخه سلولی انسانی ، هنگامی که در یک مخمر جهش یافته معیوب در پروتئین مخمر همولوگ بیان شود ، قادر به نقص مخمر جهش یافته است (یعنی اجازه می دهد سلول به طور طبیعی رشد کند). این نتیجه آزمایشی ، که جایزه نوبل را برای پل پرستار به دست آورد ، به ویژه قابل توجه بود زیرا تصور می شود که جد مشترک مخمرها ، گیاهان و انسان های امروزی بیش از یک میلیارد سال پیش زندگی می کرده است. واضح است که چرخه سلولی یوکاریوتی و بسیاری از ژن ها و پروتئین هایی که آن را کاتالیز و تنظیم می کنند در اوایل تکامل بیولوژیکی تکامل یافته و در طی یک دوره بسیار طولانی از زمان تکامل کاملا ثابت مانده است. مطالعات بعدی نشان داد که جهش در بسیاری از پروتئین های چرخه سلولی مخمر که امکان رشد بی رویه سلول را فراهم می کنند نیز اغلب در سرطان های انسانی اتفاق می افتد (به فصل 24 مراجعه کنید) ، که باز هم به عملکردهای مهم حفظ شده این پروتئین ها در تمام یوکاریوت ها گواهی می دهد.

مطالعات انجام شده در جلبک Chlamydomonas reinhardtii منجر به ایجاد تکنیکی قدرتمند برای مطالعه عملکرد مغز و مونتاژ این اندامک می شود. بخشی از آن به دلیل تکنیک های قدرتمند ژنتیکی موجود ، از Chlamydomonas همچنین در مطالعات تشکیل کلروپلاست و فتوسنتز استفاده می شود. ژنوم Chlamydomonas (به جدول 2-1مراجعه کنید) پروتئین های بیشتری نسبت به مخمرها را کد می کند ، از جمله پروتئین های تاژک دار و پروتئین های مورد نیاز برای ساختن کلروپلاست ، اندامک هایی که در مخمرها یافت نمی شوند.

یک نتیجه مهم استفاده از این ارگانیسم آزمایشی ناشی از مطالعات فوتوتاکسی بود ، رفتاری که در آن یک ارگانیسم به سمت منبع نور یا از آن دور می شود. کلامیدوموناس برای انجام فتوسنتز نیاز به حرکت به سمت نور دارد و بنابراین انرژی مورد نیاز برای رشد و تقسیم را تولید می کند ، اما نور بسیار شدید آن را دفع می کند ، زیرا باعث آسیب به کلروپلاست می شود. مطالعات فوتوتاکسی Chlamydomonas منجر به کشف دو پروتئین در غشای پلاسما شد که وقتی نور را جذب می کنند ، یک کانال در غشا باز می شود که باعث می شود یونهایی مانند Ca2 از محیط خارج سلولی به سیتوزول منتقل شوند و باعث ایجاد واکنش های فوتوتاکتیک شوند. همانطور که در فصل 22 شرح داده شده است ، از تکنیک های DNA نوترکیب برای بیان یکی از این پروتئین ها در نورون های خاص مغز موش استفاده شده است ، به محققان اجازه می دهد فقط یک یا چند سلول در مغز را با استفاده از یک منبع نقطه ای نور فعال کنند. بنابراین مطالعات در مورد این جلبک فروتن منجر به ایجاد یک سیستم آزمایشگاهی مهم برای مطالعه عملکرد مغز شده است.

انگلی که باعث مالاریا می شود اندامک های جدیدی دارد که به آن اجازه می دهد یک چرخه حیات قابل توجه را تجربه کند در حالی که مخمرها در تولید نان ، آبجو ، شراب و پنیر استفاده می شود ، برخی از یوکاریوت های یک سلول باعث بیماری های عمده انسانی می شوند و به طور گسترده ای در تلاش برای توسعه هستند داروهایی که آنها را می کشد اما میزبان انسانی آنها را مجروح نمی کند انتامبا هیستولیتیکا باعث اسهال خونی می شود. تریکوموناس واژینالیس ، واژینیت ؛ و ترپانوزوما بروسی ، بیماری خواب. هر ساله بدترین نوع تک یاخته ها ، Plasmodium falciparum و گونه های مرتبط باعث بیش از 300 میلیون مورد جدید مالاریا می شود ، بیماری که سالانه 1.5 میلیون تا 3 میلیون نفر را می کشد. این تک یاخته ها به طور متناوب در پستانداران و پشه ها ساکن می شوند و در پاسخ به سیگنال ها در هر یک از این محیط ها ، مورفولوژی و رفتار خود را تغییر می دهند.

چرخه زندگی پیچیده پلاسمودیوم به طرز چشمگیری نشان می دهد که چگونه یک سلول واحد می تواند با چالش های متعدد سازگار شود (شکل1-24a). علاوه بر این ، فرم مروزویت که سلولهای قرمز خون انسان را آلوده می کند ، دارای اندامکهای مختلفی است که در اکثر یوکاریوتها یافت نمی شود و باعث می شود انگل بتواند به گلبول قرمز خون حمله کند ، از جمله: rhoptry ، حلقه قطبی و میکرونم  و همچنین یک پوشش سطح فازی روی خارج سلول (شکل 1-24b و c). ورود انگل به گلبول قرمز با اتصال پروتئین های سطح سلول انگلی به پروتئین های سطح گلبول قرمز شروع می شود و به دنبال آن یک اتصال محکم بین دو غشای پلاسما ، از بین رفتن پوشش فازی ، و ترشح پروتئین های ذخیره شده در میکرونم و rhoptry ایجاد می شود.

تمام تحولات در نوع سلول که در طول چرخه زندگی پلاسمودیوم اتفاق می افتد توسط دستورالعمل های رمزگذاری شده در ماده ژنتیکی این انگلی اداره می شود (جدول 2-1را ببینید). ژن Plasmodium تقریباً به همان تعداد ژن های رمزگذار پروتئین با مخمر Saccharomyces cerevisiae دارد ، اما به نظر می رسد حدود دو سوم از ژنهای Plasmodium منحصر به این انگلی و پارازیت های مربوط به آن باشد ، که گواهی فاصله بزرگ تکاملی بین این انگل ها ، Apicomplexa است. (شکل 1-1 را ببینید) ،

ماسامیچی آیکاوا.]

1.5 ساختار ، تمایز و مدل موجود در متازوان

 تکامل موجودات چند سلولی به احتمال زیاد از زمانی که سلول ها پس از تقسیم در کلنی های کوچک به جای جدا شدن به سلول های جداگانه ، در ارتباط باقی می مانند ، آغاز شد. چند پروکاریوت و چندین یوکاریوت تک سلولی ، مانند ولووکس (شکل 1-3d را ببینید) ، و همچنین بسیاری از قارچ ها و قالب های لجن ، چنین رفتارهای ابتدایی اجتماعی را نشان می دهند. شکوفایی کامل چند سلولی در ارگانیسم های یوکاریوتی رخ داده است که سلول های آنها از هم متمایز شده و به گروه ها یا بافت هایی سازمان یافته می شوند که در آن سلول های مختلف عملکردهای ویژه ای دارند.

دانلود رایگان کتاب زیست شناسی لودیش فارسی

چند سلولی بودن به چسبندگی سلول و سلول ماتریکس نیاز دارد

 سلولهای گیاهان بالاتر در شبکه ای از محفظه ها تشکیل شده اند که توسط دیواره های سلول بهم پیوسته اطراف سلول ها تشکیل شده اند و توسط پل های سیتوپلاسمی به نام plasmodesmata به هم متصل می شوند (شکل 1-12aرا ببینید). سلولهای حیوانی غالباً توسط پروتئینهای سلولادشیو بر روی سطح خود به زنجیر ، گلوله یا ورق چسبانده می شوند که اغلب به آنها مولکولهای چسبندگی سلول یا CAM گفته می شود (به تصویر 1-4dمراجعه کنید). بعضی از CAM ها سلول ها را به یکدیگر متصل می کنند. انواع دیگر سلول ها را به ماتریس خارج سلول متصل می کنند و یک واحد منسجم را تشکیل می دهند. در حیوانات ، ماتریس سلول ها را بالش می کند و به مواد مغذی اجازه می دهد تا به سمت آنها پخش شوند و مواد زائد از بدن پخش شوند. یک ماتریس ویژه ، به ویژه سخت به نام لایه بازال ، از پلی ساکاریدها و چندین پروتئین مانند کلاژن تشکیل شده است ، لایه پشتیبانی کننده ای را در زیر صفحات سلول تشکیل می دهد و از پاره شدن سنگدانه های سلول جلوگیری می کند (شکل 1-4 را ببینید). بسیاری از CAM ها و پروتئین های خارج سلولی ماتریس موجود در انسان نیز در بی مهرگان اتفاق می افتد ، که اهمیت آنها را در طول تکامل متازوان نشان می دهد. به همین ترتیب ، بسیاری از پروتئین ها و مولکول های کوچک مورد استفاده توسط متازان ها به عنوان مولکول های سیگنالینگ در انسان و بسیاری از بی مهرگان حفظ می شوند ، همانند گیرنده های آنها ، پروتئین های سلولی متصل به این مولکول های سیگنالینگ و باعث تأثیر در سلول دریافت کننده می شوند. به عنوان یک نمونه ، پروتئین سیگنالینگ Wnt ، که در فصل 16 مورد بحث قرار گرفت ، همزمان با جهش ژن در جهش Drosophila Wingless و به عنوان محل ادغام ویروس عامل سرطان در موش ها ، کشف شد.

اپیتلیا در اوایل تکامل پدید آمد

متازوها ، که تصور می شود در یک محیط شور مانند اقیانوس تکامل یافته اند ، باید یک مشکل اساسی را حل کنند: جدا کردن قسمت داخلی ارگانیسم از خارج. سطوح خارجی همه حیوانات متازو و همچنین سطوح اندام های داخلی آنها توسط یک لایه بافت مانند ورقه ای به نام اپیتلیوم پوشانده شده است. اپیتلیا معمولاً به عنوان موانع و سطوح محافظ عمل می کند ، به عنوان نمونه ای از آن ورق سلولهای اپیدرمی که پوست را تشکیل می دهند ، است (شکل 1-4 را ببینید). سایر اپیتلیاها اندامهای داخلی ضخیم و یک لایه سلولی مانند روده کوچک است ، جایی که برای انتقال محصولات هضم غذا (به عنوان مثال : گلوکز و اسیدهای آمینه) به خون بسیار مهم است (به فصل 11 مراجعه کنید). همانطور که در فصل 20 بحث شد ، اپیتلیا در مکانهای مختلف بدن دارای مورفولوژی و عملکرد مشخصه است.

گفته می شود سلولهایی که بافتهای اپیتلیال را تشکیل می دهند ، قطبی هستند زیرا غشاهای پلاسمائی آنها حداقل در دو منطقه گسسته سازمان یافته است. به طور معمول ، سطوح متمایز سلول اپیتلیال قطبی ، سطح آپیکالی بالای سلول رو به دنیای خارجی و سطوح پایه و جانبی (در مجموع ، پایه ای جانبی) هستند که با داخلی موجودات روبرو هستند. همانطور که در شکل 1-4 نشان داده شده است ، سطح پایه معمولاً با یک ماتریس خارج سلولی اساسی ، یعنی لایه پایه تماس می یابد. پروتئین های اتصال ویژه در غشای پلاسمایی بازالترال سلول های مجاور را به هم پیوند می دهند و همچنین سلول ها را به لایه پایه می بندند.

بافتها در اندامها سازمان یافته اند

سلولها در متازون ها به طور جداگانه کار نمی کنند. گروههای تخصصی سلولهای متمایز اغلب بافتهایی را تشکیل می دهند که خود اجزای اصلی اندامها هستند. به عنوان مثال لومن یک رگ خونی کوچک با یک لایه ورقه مانند از سلولهای اندوتلیال یا اندوتلیوم پوشانده شده است ، که از نشت سلولهای خون جلوگیری می کند (شکل 1-25). لایه ای از بافت عضله صاف اندوتلیوم و لایه پایه را محاصره می کند و منقبض می شود تا جریان خون را محدود کند. در مواقع ترس ، انقباض عروق محیطی کوچکتر خون بیشتری را به اندام های حیاتی منتقل می کند. لایه عضلانی رگ خونی در یک لایه بیرونی از بافت همبند ، شبکه ای از فیبرها و سلول ها پیچیده شده است که دیواره های رگ را محصور کرده و آنها را از کشیدگی و پارگی محافظت می کند.

این سلسله مراتب بافت در عروق خونی دیگر کپی می شود  که عمدتا در ضخامت لایه ها متفاوت است. دیواره شریان اصلی باید فشار زیادی را تحمل کند و بنابراین ضخیم تر از عروق کوچک است. از استراتژی گروه بندی و لایه بندی بافتهای مختلف برای ساختن اندامهای پیچیده دیگر نیز استفاده می شود. در هر حالت ، عملکرد ارگان با توجه به عملکردهای خاص بافتهای تشکیل دهنده آن تعیین می شود و هر نوع سلول در یک بافت ، گروههای خاصی از پروتئین ها را تولید می کند که بافت را قادر می سازد تا عملکرد خود را انجام دهد.

ژنومیک جنبه های مهم تکامل متازون و عملکرد سلول را نشان داده است

 بی مهرگان مانند مگس میوه Drosophila melanogaster و کرم گرد Caenorhabditis elegans یا مهره دارانی مانند موش و انسان هستند که بین 13000 تا 23000 ژن کد کننده پروتئین دارند ، حدود سه تا چهار برابر یک مخمر (به جدول 2-1 نگاه کنید). تعیین توالی کل ژنوم ها نشان داده است که بسیاری از این ژن ها در میان متازان ها حفظ می شوند و مطالعات  ژنتیکی نشان داده است که بسیاری از آنها برای تشکیل و عملکرد بافت ها و اندام های خاص ضروری هستند. بنابراین بسیاری از موجودات موجود در جدول 2-1 برای مطالعه نقش این پروتئین های محافظت شده در رشد سلول ها و عملکرد آنها استفاده می شود. 

دانلود رایگان کتاب لودیش ترجمه فارسی - نسخه کامل پی دی افhttps://pdf.helpkade.com › دانلود-رایگان-کتاب-لودیش-... ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ — دوستان عزیز می تونن از طریق لینک زیر جدیدترین نسخه کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش رو دانلود کننن. دانلود با سرعت 16 Kbps غیر مستقیم ... شما این صفحه را 4 بار دیدید. آخرین بازدید: 12/7/21 دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی ... - مدرسه ...https://www.madreseclub.com › نیازمندیها › آموزش ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ — دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf کاربران گرامی ، محصول مورد نظر شامل ترجمه فارسی... | دانلود کتاب زیست شناسی سلولی ... شما از این صفحه در 12/7/21 بازدید کردید. دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش pdfhttps://virgool.io › ebooks12 › دانلود-رایگان-کتاب-زی... شامل جلد اول و دوم صفحه ترجمه فارسیپی دی اف کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش ترحمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش دان… شما این صفحه را چندین بار دیده‌اید. آخرین بازدید: 9/22/21 دانلود رایگان کتاب لودیش به زبان فارسی - باشگاه خبرنگارانhttp://yyjc.ir › book › educational › دانلود-رایگان-کتا... ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ — دانلود رایگان ترجمه کتاب لودیش , دانلود خلاصه کتاب لودیش , دانلود رایگان خلاصه لودیش , دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان ... شما این صفحه را 4 بار دیدید. آخرین بازدید: 9/22/21 دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش ...https://pdfketab2.blog.ir › دانلود-رایگان-کتاب-زیست-... ۲ مطلب با کلمه‌ی کلیدی «دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf» ثبت شده است - دانلود فایل های دانشجویی،الکترونیکی و اموزشی. شما این صفحه را 2 بار دیدید. آخرین بازدید: 9/22/21 دانلود ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیشhttps://lodieshfarsi.blog.ir › tag › دانلود ترجمه فارسی ... ۱ مطلب با کلمه‌ی کلیدی «دانلود ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش» ثبت شده است - کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش pdf. دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی ... - آپاراتhttps://www.aparat.com › دانلود_رایگان_کتاب_زیست_ش... 0:21 کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf.برای دانلود فایل لینک را بر روی مرورگر خود کپی نمایید. http://yon.ir/FDzVQ. آپارات · ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی ... - دانلود ...https://book55349.bigblog.ir › post478716 جهت خرید و دانلود این فایل به روی گزینه افزودن به سبد خرید کلیک نمایید. محتویات فایل: عنوان کتاب: زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش (جلد اول و دوم) به زبان . شما این صفحه را 2 بار دیدید. آخرین بازدید: 9/22/21 دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ...https://tamasha.com › list › دانلود-رایگان-کتاب-زیست-... 0:10 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش فارسی - دانلود ... تماشا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ 0:09 دانلود کتاب مبانی زیست شناسی سلولی آلبرتس - یوسافت تماشا ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ 0:06 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی - یوسافت تماشا ۱۸ آبان ۱۳۹۷ 0:07 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان فارسی ... تماشا ۱ فروردین ۱۳۹۹ 0:18 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش فارسی - pdfketab تماشا ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ 0:05 کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf - فایل های آموزشی تماشا ۹ بهمن ۱۳۹۷ 0:23 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسیpdf - فایل ... تماشا ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ 0:21 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf - فایل ... تماشا ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ 0:07 دانلود خلاصه کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش مجموعه کامل و ... تماشا ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش pdfhttps://download-book-ketab2.fireblog.ir › post711572 دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی, دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و . feedia.ir › کتاب-زیست-شناسی-سلولی-مولکولی-لودیش-به-زبان-فا. کتاب زیست ... دانلود کتاب زیست شناسی و سلولی مولکولی لودیش ویرایش 8https://myreshte.ir › library › کتاب-زیست-شناسی-و-س... دانلود رایگان کتاب ( Molecular Cell Biology 8th Lodish) کتاب زیست شناسی و سلولی مولکولی لودیش ویرایش 8 با فرمت pdf و لینک مستقیم. رتبه: ۵ · ‏۴۵ رأی شما این صفحه را 5 بار دیدید. آخرین بازدید: 12/7/21 دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ...http://ronifile13.blogfa.com › post دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf کاربران گرامی ، محصول مورد نظر شامل ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش می باشد که با فرمت. دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ...https://pdfha.com › محصولات خانه; /; محصولات; /; دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی. مرتب سازی بر اساس محبوبیت, مرتب سازی بر اساس جدیدترین, مرتب سازی بر اساس ... شما این صفحه را 3 بار دیدید. آخرین بازدید: 9/21/21 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdfhttps://molecular-cell-biology-byn.atrinblog.ir دانلود کامل ترین پاور پوینت pdf word کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش فارسی,دانلود خلاصه چکیده جزوه سوالات تست رایگان کتاب زیست شناسی سلولی . دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdfhttps://snfile.com › product › دانلود-کتاب-زیست-شنا... شما کاربران گرامی می توانید در این بخش ، جزوه دو فصل از کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش را با بهترین کیفیت از سایت سن فایل دریافت نمائید. دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان ...http://eng2018.ir › random › دانلود-کتاب-زیست-شناس... دانلود رایگان کتاب خاطرخواه pdfمعرفی کتاب:خاطرخواه خورشید دختری از یه خانواده فقیر که برای ادامه زندگیشون مجبور میشه بر خلاف میلش تو یه مهد کار کنه و از همون ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdfhttps://kafefile.ir › product › دانلود-کتاب-زیست-شناس... دانلود ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی pdf کاربران گرامی ، محصول مورد نظر شامل ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد اول و ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش جدیدترین ...http://konkooran.ir › دانلود رایگان کتاب ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ — برای این مطلب سهوا برچسب فارسی نوشته شده بود که حذف شد . پاسخ. نسیم می گوید 2 سال پیش. شما این صفحه را چندین بار دیده‌اید. آخرین بازدید: 12/7/21 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش هر دو جلد ...https://mokateb.com › کتاب های دانشگاهی محصول مورد نظر شامل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد 1 و 2 ترجمه سمیه جهاندیده با کیفیت بسیار بالا می باشد که با فرمت پی دی اف به زبان فارسی. دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش - ایلناhttps://www.ilna.news › بخش-رسانه-57 › 1167405-دانل... ۳ روز پیش — امکان دانلود نسخه کامل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ فارسی ویرایش ۲۰۱۶ (آخرین ویرایش) فراهم شد. شما از این صفحه در 12/9/21 بازدید کردید. دانلود ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی ... - ...https://porl.ir › دانلود-ترجمه-فارسی-کتاب-زیست-شنا... جلد اول فصل ۲: . … کتاب ژنتیک مولکولی – جلد دوم نسخه PDF … کتاب‌های انگلیسی · کتاب‌های رایگان فارسی · مجلات · میکروبوک · بسته‌های شگفت‌انگیز … دانلود کتاب ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان ...https://pars2020.ir › ... عنوان کتاب:ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش (شامل هر دو جلد)زبان:فارسیفرمت:PDF… دانلود با لینک مستقیم. 0 Comments ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسیhttps://downloadbookpdf.smartglasses.ir › post350283 کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان فارسی. شامل جلد یک و دو. دانلود کتاب. دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش. دانلود کتاب زیست ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیشhttps://www.daftaroketab.com › product › دانلود-کتاب... این فایل شامل ترجمه فارسی زیست شناسی لودیش میباشد. مشخصات: این فایل zip شامل دو فایل pdf در 1521 صفحه تهیه شده است. (به همراه فایل ربان اصلی کتاب رایگان). دانلود کتاب کامل زیست شناسی سلولی آلبرتس ترجمه فارسی pdfhttps://mihanmoshaver.ir › post › دانلود+کتاب+کامل+ز... دانلود ترجمه کامل کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش pdf · دانلود ترجمه فارسی کتاب . ارشد نانوتکنولوژی پزشکی است. می توانید به رایگان این کتاب را از ... دانلود رایگان کتاب زیست سلولی مولکولی لودیش | نسخه کاملhttps://fileoor.com › دانلود-رایگان-کتاب-زیست-سلول... ۱ دی ۱۳۹۸ — خرید کتاب لودیش 2016 (جلد1) ترجمه دکتر یزدان … لودیش 2016,بهترین ترجمه لودیش,زیست سلولی مولکولی,دانلود,رایگان,فارسی … کتاب زیست شناسی سلولی ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ... - ...http://projectz.ir › دانلود-کتاب-زیست-شناسی-سلولی-م... ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ — کتاب بیولوژی سلولی مولکولی لودیش (Lodish Molecular Cell Biology) از مهمترین کتاب های زیست شناسی در زمینه مولکولی سلولی می باشد. که به زبان فارسی ... شما این صفحه را 3 بار دیدید. آخرین بازدید: 9/21/21 PDF کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش (جلد دوم)http://dabirezist.blogfa.com › post در اینجا جلد دوم این کتاب (772 صفحه) را براتون قرار دادم تا استفاده کنید. لطفا برای دانلود اینجا را کلیک کنید. + نوشته شده در ۱۳۹۷/۰۱/۳۱ساعت 12:33 توسط دکتر ... شما این صفحه را 4 بار دیدید. آخرین بازدید: 12/12/21 دانلود زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش | آی آر مد - سایت ...https://irmed.ir › کتاب › زیست شناسی Molecular Cell Biology Lodish ... آیا می دانید با عضویت ویژه در سایت می توانید تمامی کتاب ها و محصولات موجود در سایت را به رایگان دانلود نمایید؟ پسورد تمامی فایل ... کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیشhttp://molecular-cell-biology.blogfa.com دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش هر دو جلد فارسی دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش دانلود رایگان کتاب زیست سلولی مولکولی ... دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیشhttps://www.reddit.com › downloadbookpdf › comments کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان فارسی شامل جلد یک و دو دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش دانلود کتاب زیست سلولی … تبلیغات - کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیشhttps://cell-biology-byn.iaunews.com › post163803 کتاب صوتی آنسوی مرگ · PSYCHOLOGY · مذهب جعفری · بیدمشک · alinezami3 · Psychology . ... سوپرسکسی امریکایی language:fa · دانلود رایگان کتاب شیرین و فرهاد بیات ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش فارسی - ...https://xash.ir › دانلود-کتاب-زیست-شناسی-سلولی-مول... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان فارسی. عنوان کتاب:ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش (شامل هر دو … دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ ...http://noboqbartar.ir › دانلود-کتاب-زیست-شناسی-سلو... ۹ تیر ۱۳۹۹ — دانلود ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ ترجمه فارسی نوع فایل : پی دی اف pdf حجم فایل : ۲۵۰ مگابایت مولفین : لودیش ... دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی ملکولی ... - گو تو ...https://gotofile.ir › شیمی ۱۲ مهر ۱۳۹۹ — دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی ملکولی لودیش به زبان فارسیجلد یک و دو کتاب کمیاب زیست شناسی سلولی ملکولی، وبه زبان فارسی لودیش. زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش 2021 - ناشر کتاب های ...https://sanabook.com › وبلاگ ۳ تیر ۱۳۹۹ — زیست شناسی لودیش 2021 مرجع درس سلولی و مولکولی خلاصه لودیش انتشارات خانه زیست شناسی ترجمه فارسی دکتر محمدنژاد دکتر بهادر بهترین ترجمه کتاب ... رتبه: ۴٫۱ · ‏۹ رأی کتاب لودیش ترجمه دکتر محمدنژاد کتاب لودیش انتشارات ارجمند خلاصه زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش ۲۰۲۱ - انتشارات ...https://etminanpub.com › index.php › shop › book مشاهده نسخه رایگان. نام کتاب: خلاصه زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش 2021. نویسنده : لودیش، برک، گریک. مترجمین : دکتر سمیه صادقی(دکتری بیوتکنولوژی پزشکی ... شما این صفحه را 3 بار دیدید. آخرین بازدید: 12/7/21 دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ... - باب روزhttps://babroz.ir › دانلود-کتاب-زیست-شناسی-سلولی-م... ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ — دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش جلد ۱ و ۲ ترجمه فارسی و انگلیسی pdf ... دانلود رایگان آموزش روابط زناشویی سکسولوژی. دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی ملکولی ... - فایل مهمhttps://filemohem.ir › شیمی مشخصات دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی ملکولی لودیش به زبان فارسی با کد فایل 690363 در دسته بندی شیمی با برچسب های فایل لودیش,زیست شناسی سلولی ملکولی ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ... - فارسی ...https://download-book.farsiblog.com › post › ۲۸ مهر ۱۳۷۷ — کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان فارسی. شامل جلد یک و دو. دانلود کتاب. دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش. دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و ... - downloadbookpdfhttps://downloadbookpdf.artablog.ir › post73266 دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش ... ,سلولی مولکولی ,زیست شناسی سلولی ,سلولی مولکولی لودیش ,مولکولی لودیش فارسی ,لودیش فارسی دانلود ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی ... - loxblog.Comhttp://www.downloadbookpdf.loxblog.com › post › دان... ۲۰ دی ۱۳۹۸ — کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان فارسی. شامل جلد یک و دو. دانلود کتاب. دانلود رایگان ترجمه کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش. زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش عباس بهادر - بانک ...https://ketabrooz.ir › فروشگاه › زیست شناسی کتاب لودیش ترجمه دکتر بهادر نسخه فارسی لودیش 2021 · نویسنده/مترجم: دکتر عباس بهادر و همکاران · انتشارات: حیدری · سال چاپ: 1400 · مشخصات ظاهری کتاب: وزیری/رنگی. رتبه: ۶۶ · ‏۱ رأی حل المسائل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی هاروی لودیشhttps://s8.picofile.com › file › حل_المسائل_کتاب_زیس... حل المسائل کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی هاروی لودیش – ویرایش هشتم.zip. 4,827 KB. صفر و یک misha · همراه اول. دریافت لینک دانلود. لینک دانلود دانلود فایل. پاورپوینت جزوه درس زیست سلولی و مولکولی - دانلود رایگانhttp://3.freedownloadnafis1.ir › product دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش فارسی.برای دانلود نسخه پی دی اف فایل بر روی لینک زیر کلیک نمایید. دانلود فایل. جزوه زیست شناسی سلولی و مولکولی ... کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش 2016 جلد اول ...https://www.tahsilatetakmili.com › ... › گروه علوم پزشکی مشخصات، قیمت و خرید کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی لودیش 2016 (جلد اول) اندیشه رفیع ترجمه دکتر جواد محمدنژاد، دکتر محمد پاژنگ، دکتر یعقوب پاژنگ، دکتر مهدی ... بانک سوالات زیست شناسی سلولی و مولکولی | دانلود رایگان ...http://dlbook.net › بانک-سوالات-زیست-شناسی-سلولی... مجموعه فیلم‌های آموزشی زیست شناسی (به زبان فارسی) – کلیک کنید · لینک دانلود : جهت دانلود کلیک کنید · رمز فایل : dlbook.net · منبع : دلبوک. دانلود کتاب های زیست شناسی - فیدیبوhttps://fidibo.com › آزمون‌ها (کنکور) › دکتری هزاران کتاب زیست شناسی را به صورت رایگان در فیدیبو دانلود کنید دانلود کتاب الکترونیک و مطالعه کتاب و مجله ... کتاب مبانی زیست‌شناسی سلولی جلد اول - نسخه PDF. دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان ...https://livefile.ir › دانلود-کتاب-زیست-شناسی-سلولی-م... ۲۱ تیر ۱۳۹۷ — عنوان کتاب:ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش (شامل هر دو جلد)زبان:فارسیفرمت:PDF… جزئیات بیشتر / دانلود ... دانلود رایگان کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی پیام نورhttp://sadafblog.com › post › دانلود+رایگان+کتاب+زی... عنوان کتاب:ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش (شامل هر دو جلد)زبان:فارسیفرمت:PDF . دریافت فایل دانلود کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش به زبان . کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش pdfhttps://lodieshfarsi.40blog.ir ۳ شهریور ۱۳۹۸ — کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش pdf ... دانلود رایگان کتاب صوتی هنر رزم اثر سون تزو :: دانلود کتابketabdownloadpdf.blog.ir › tag ... دانلود کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی دکتر مجد ...http://dominant.soic.ir › tnanimod › html پی دی اف,pdf,دانلود,رایگان,کتاب,جزوه,زیست شناسی سلولی و مولکولی ... سلولی مولکولی احمد مجد-دانلود ترجمه فارسی کتاب زیست شناسی سلولی مولکولی لودیش-قیمت کتاب ... دانلود رایگان سلولی مولکولی لودیش - انتشارات دکتر همایونیhttp://drhomayouni.com › downloads › refrence-book تقویم برگزاری آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت · تقویم برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و دکتری وزارت علوم [زیست شناسی] · اخبار و بخش نامه های دانشگاه آزاد ...

میتوکندری سایتهای اصلی تولید ATP در سلولهای هوازی هستند

اکثر سلولهای یوکاریوتی حاوی میتوکندری های زیادی هستند (شکل20-1) ، که 25 درصد از حجم سیتوپلاسم را اشغال می کند. این اندامک های پیچیده ، که مکان های اصلی تولید ATP در طی متابولیسم هوازی هستند ، معمولاً فقط توسط هسته ، واکوئل ها و کلروپلاست ها از اندازه بزرگتر می شوند. دو غشایی که میتوکندری را متصل می کند از نظر ترکیب و عملکرد متفاوت هستند. غشا میتوکندری خارجی حاوی پروتئین هایی است که به بسیاری از مولکول ها اجازه می دهد از سیتوزول به فضای غشایی بین غشا داخلی و خارجی حرکت کنند. غشای داخلی میتوکندری ، که نفوذ پذیری آن بسیار کمتر است ، حدود 20 درصد لیپید و 80 درصد پروتئین است که از غشاهای سلولی دیگر بالاتر است. سطح غشا داخلی با تعداد زیادی گل مایع یا کریستا که در ماتریس یا فضای آبی مرکزی بیرون می زند ، بسیار افزایش می یابد.

در سلولهای غیر فتوسنتز ، سوخت اصلی برای سنتز ATP اسیدهای چرب و گلوکز است. تخریب هوازی کامل 1 مولکول گلوکز به دی اکسید کربن و آب با سنتز 30 مولکول ATP از ADP و فسفات معدنی همراه است (شکل 6-1 را ببینید). در سلولهای یوکاریوتی ، مراحل اولیه تخریب گلوکز در سیتوزول انجام می شود ، جایی که 2 مولکول ATP در هر مولکول گلوکز تولید می شود. مراحل پایانی اکسیداسیون و سنتز ATP توسط آنزیم هایی در ماتریس میتوکندری و غشای داخلی انجام می شود (به فصل 12 مراجعه کنید). به اندازه 28 مولکول ATP در هر مولکول گلوکز در میتوکندری تولید می شود. به همین ترتیب ، تقریباً تمام ATP تشکیل شده در اکسیداسیون اسیدهای چرب به دی اکسید کربن در میتوکندری تولید می شود. بنابراین میتوکندری را می توان به عنوان نیروگاه های سلول در نظر گرفت.

      
  
 
 Text Box: فضای بین غشایی
  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل 20-1 میکروگراف الکترونی میتوکندری در سلول پانکراس. غشای خارجی صاف مرز خارجی میتوکندری را تشکیل می دهد. غشای داخلی از غشای خارجی متمایز است و به شدت ورقه و لوله هایی به نام کریستا تشکیل می شود. ATP توسط پروتئین های جاسازی شده در غشای کریستا تولید می شود. فضای آبی بین غشاهای داخلی و خارجی (فضای بین غشایی) و فضای داخل غشای داخلی (ماتریس) هر کدام حاوی پروتئین های خاصی هستند که برای متابولیسم قندها ، لیپیدها و سایر مولکول ها مهم هستند. [کیت آر. پورتر / منبع علمی.]

میتوکندری حاوی مولکول های DNA کوچکی است که تعداد کمی پروتئین میتوکندری را رمزگذاری می کند. اکثر پروتئین های میتوکندری توسط DNA هسته ای رمزگذاری می شوند. همانطور که در فصل 12 بحث شد ، فرضیه محبوب اندوسیمبیونت فرض می کند که میتوکندری با اندوسیتوز یک باکتری باستان توسط پیش ماده سلول یوکاریوتی منشأ گرفته است. غشای پلاسمای باکتریایی تکامل یافته و به غشای داخلی میتوکندری تبدیل می شود.

کلروپلاست ها دارای محفظه های داخلی هستند که در آنها فتوسنتز انجام می شود

به جز وکوئل ها ، کلروپلاست ها بزرگترین و مشخصترین اندامک های سلول های گیاهان و جلبک های سبز هستند (شکل 19-1 را ببینید). فرضیه اندوسیمبیونت (به فصل 12 مراجعه کنید) بیان می کند که این اندامک ها از طریق اندوسیتوز یک باکتری فتوسنتز اولیه به وجود آمده اند. کلروپلاست ها می توانند تا 10 متر طول داشته و به طور معمول 0.52 متر ضخامت داشته باشند ، اما اندازه و شکل آنها در سلول های مختلف به ویژه در میان جلبک ها متفاوت است. این اندامک علاوه بر غشای داخلی و خارجی که به یک کلروپلاست متصل می شود ، حاوی سیستم داخلی گسترده ای از وزیکول های متصل به غشای بهم پیوسته است که به آنها تایلاکوئید گفته می شود و برای ایجاد دیسک صاف می شوند. تیلاکوئیدها غالباً پشته هایی به نام گرانا تشکیل می دهند و در یک ماتریس آبی که اصطلاحاً استروما نامیده می شود جاسازی می شوند. غشای تیلاکوئید حاوی رنگدانه های سبز (کلروفیل ها) و سایر رنگدانه هایی است که نور را جذب می کنند و همچنین آنزیم هایی تولید ATP در طی فتوسنتز دارند. برخی از ATP برای تبدیل دی اکسید کربن به واسطه های سه کربنی توسط آنزیم های واقع در استروما استفاده می شود. واسطه ها سپس به سیتوزول صادر شده و به قند تبدیل می شوند.

مکانیسم های مولکولی که ATP در میتوکندری و کلروپلاست تشکیل می شود بسیار مشابه است ، همانطور که در فصل 12 توضیح داده شده است. علاوه بر اینکه توسط دو غشا احاطه شده است ، کلروپلاست ها و میتوکندری ها دارای ویژگی های مشترک دیگری هستند: هر دو اغلب از مکانی به مکان دیگر در داخل سلول ها مهاجرت می کنند و هر دو حاوی DNA خاص خود است که برخی از پروتئین های اصلی اندامک را رمزگذاری می کند (به فصل 12 مراجعه کنید). پروتئین های رمزگذاری شده توسط DNA میتوکندریایی یا کلروپلاست بر روی ریبوزوم های درون اندامک ها ساخته می شوند. با این حال ، اکثر پروتئین های موجود در هر اندامک در DNA هسته ای رمزگذاری شده و در سیتوزول سنتز می شوند. سپس این پروتئین ها توسط فرآیندهای توصیف شده در فصل 13 در اندامک ها گنجانده می شوند.

تمام سلولهای یوکاریوتی برای تنظیم تقسیم خود از یک چرخه مشابه استفاده می کنند

یوکاریوت ها ، حیوانات و گیاهان تک سلولی همگی اساساً از یک چرخه سلولی یکسان استفاده می کنند ، مجموعه ای از رویدادها که سلول را برای تقسیم آماده می کند و همان روند تقسیم واقعی به نام میتوز است. چرخه سلول یوکاریوتی معمولاً به چهار مرحله تقسیم می شود (شکل21-1). کروموزوم ها و DNA حامل آنها در مرحله S (سنتز) کپی می شوند. کروموزومهای تکثیر شده در مرحله M (میتوزیک) ، که در آن سلول تقسیم می شود ، جدا می شوند و هر سلول دختر یک نسخه از هر کروموزوم را دریافت می کند. فازهای M و S توسط دو مرحله شکاف ، مرحله G1 و مرحله G2 از هم جدا می شوند ، که طی آن mRNA ها ، پروتئین ها ، لیپیدها و سایر مواد تشکیل دهنده سلول ساخته می شوند و اندازه سلول افزایش می یابد.

    
 Text Box: عدم تقسیم سلول ها Text Box: سلول های در حال استراحت
 

 

 

Text Box: DNAهمانند سازی Text Box: تقسیم سلولیText Box: RNA سنتز 
و پروتئین
Text Box: RNA سنتز 
و پروتئین
شکل 21-1 در طی رشد ، تمام سلولهای یوکاریوتی به طور مداوم در چهار مرحله چرخه سلولی پیشرفت می کنند. در سلول های در حال تکثیر ، چهار مرحله از چرخه سلولی به طور متوالی پیش می روند. در انسان ، این چرخه از 10 تا 20 ساعت بستگی به نوع سلول و وضعیت رشد دارد. مخمرها خیلی سریعتر تقسیم می شوند. در طول اینترفاز ، که از مراحل G1 ، S و G2 تشکیل شده است ، سلول تقریباً جرم خود را دو برابر می کند. همانند سازی DNA در مرحله S سلول را با چهار نسخه از هر نوع کروموزوم ترک می کند. در مرحله میتوزی (M) ، کروموزوم ها به طور مساوی به دو سلول دختر تقسیم می شوند و در بیشتر موارد سیتوپلاسم تقریباً به نصف تقسیم می شود. در شرایط خاص ، مانند گرسنگی یا وقتی که یک بافت به اندازه نهایی خود رسیده است ، سلول ها دوچرخه سواری را متوقف می کنند و در حالت انتظار به نام G0 باقی می مانند. در صورت تغییر شرایط ، برخی از انواع سلولهای G0 می توانند دوباره وارد چرخه سلولی شوند.

 

در شرایط مطلوب ، برخی از باکتری ها مانند E. coli می توانند تقسیم شوند و هر 30 دقیقه یک بار دو سلول دختر ایجاد کنند. رشد و تقسیم بیشتر سلول های یوکاریوتی بطور قابل توجهی بیشتر طول می کشد ، به طور کلی چندین ساعت. علاوه بر این ، چرخه سلولی در یوکاریوت ها به طور معمول بیشتر تنظیم می شود (به فصل 19 مراجعه کنید). در صورت کمبود مواد مغذی ضروری یا برخی از علائم هورمونی ، این کنترل دقیق از رشد ناموزون و بیش از حد سلول ها و بافت ها جلوگیری می کند. برخی از سلول های بسیار تخصصی در حیوانات بالغ ، مانند سلول های عصبی و عضلات مخطط ، به ندرت تقسیم می شوند. با این حال ، یک ارگانیسم معمولاً سلول های فرسوده را جایگزین می کند و یا سلول های بیشتری را در پاسخ به نیاز جدید ایجاد می کند ، که نمونه آن تولید سلول های جدید عضلانی از سلول های بنیادی تمایز نیافته در پاسخ به ورزش یا آسیب است. مثال دیگر ، تشکیل گلبول های قرمز خون اضافی در هنگام صعود فرد به ارتفاع بالاتر و نیاز به ظرفیت بیشتر برای گرفتن اکسیژن است. نقص اساسی در سرطان از دست دادن توانایی کنترل رشد و تقسیم سلول ها است. در فصل 24 ما رویدادهای سلولی و مولکولی را که منجر به تکثیر نامناسب و کنترل نشده سلول می شود ، بررسی می کنیم.

1.4 ارگانیسم های مدل تک سلولی یوکاریوتی

درک فعلی ما از عملکرد مولکولی سلول های یوکاریوتی تا حد زیادی به مطالعات فقط چند نوع ارگانیسم بستگی دارد ، که موجودات ارگانیک مدل نامیده می شوند (شکل22-1). به دلیل حفاظت تکاملی ژن ها ، پروتئین ها ، اندامک ها ، انواع سلول ها و موارد دیگر ، اکتشافات مربوط به ساختارهای بیولوژیکی و عملکردهای بدست آمده با یک ارگانیسم آزمایشی اغلب در مورد سایر افراد اعمال می شود. بنابراین محققان به طور کلی مطالعاتی را با ارگانیسم انجام می دهند که برای پاسخگویی سریع و کامل به سوال مطرح شده مناسب تر است ، زیرا می دانند نتایج بدست آمده در یک ارگانیسم به طور گسترده قابل استفاده است. در واقع ، بسیاری از ارگانیسم ها ، به ویژه موش ها ، قورباغه ها ، جوجه تیغی های دریایی ، مرغ ها و کپک های لجن ، برای تحقیقات زیست سلولی بسیار ارزشمند بوده و هستند. از آنجا که تعداد بیشتری از موجودات ، کل ژنوم خود را توالی می یابند ، طیف گسترده ای از گونه های دیگر به طور فزاینده ای برای تحقیقات استفاده می شود ، به ویژه برای مطالعات تکامل ژن ها ، سلول ها و ارگانیسم ها و نحوه سازگاری ارگانیسم ها با طیف های مختلف زیست محیطی.

همانطور که دیدیم ، باکتری ها مدل های بسیار خوبی برای مطالعات چندین عملکرد سلولی هستند ، اما فاقد اندامک های موجود در یوکاریوت ها هستند. یوکاریوت های تک سلولی مانند مخمرها برای بررسی بسیاری از جنبه های اساسی ساختار و عملکرد سلول یوکاریوتی استفاده می شود. مدل های متازوان مانند کرم گرد ، مگس میوه و موش برای مطالعه بافت های پیچیده تر و سیستم های اندام و توسعه مورد نیاز است. همانطور که در این فصل و فصل بعدی خواهیم دید ، چندین ارگانیسم مدل یوکاریوتی به طور گسترده ای برای درک سیستم ها و مکانیسم های سلول پیچیده استفاده می شود.

مخمرها برای بررسی جنبه های اساسی ساختار و عملکرد سلول های یوکاریوتی استفاده می شوند

ثابت شده است که یک گروه از یوکاریوت های تک سلولی ، مخمرها ، در تجزیه و تحلیل مولکولی و ژنتیکی شکل گیری و عملکرد سلول های یوکاریوتی بسیار مفید است. مخمرها و پسر عموهای چند سلولی آنها ، قالب هایی که به طور کلی قارچ ها را تشکیل می دهند ، نقش اکولوژیکی مهمی در تجزیه بقایای گیاهان و حیوانات برای استفاده مجدد دارند. آنها همچنین آنتی بیوتیک های زیادی تولید می کنند و در تولید نان ، آبجو و شراب استفاده می شوند.

مخمر رایج که برای تهیه نان و آبجو استفاده می شود ،  اغلب در کتاب ساکارومایسس سرویزیه ظاهر می شود زیرا ثابت شده است که یک ارگانیسم تجربی بسیار مفید است. هومولوگ بسیاری تقریباً از 6000 پروتئین مختلف بیان شده در سلول S.cerevisiae (به جدول 2-1 مراجعه کنید) در بیشتر یوکاریوت ها یافت می شود  و برای تقسیم سلولی یا عملکرد اندامک های جداگانه یوکاریوتی مهم است. بیشتر آنچه از پروتئین های شبکه آندوپلاسمی و کمپلکس گلژی که ترشح پروتئین را تقویت می کنند می دانیم ، ابتدا در مخمرها مشخص شد (به فصل 14 مراجعه کنید). مخمرها همچنین برای شناسایی بسیاری از پروتئین هایی که چرخه سلولی را تنظیم می کنند و همانند سازی و رونویسی DNA را کاتالیز می کنند ، ضروری بودند. S. cerevisiae (شکل 1-23a ؛ همچنین به شکل 1-22a نیز مراجعه کنید) و مخمرهای دیگر مزایای بسیاری را به زیست شناسان سلولی و مولکولی ارائه می دهند:

·       تعداد بیشماری از سلولهای مخمر را می توان به راحتی و با هزینه کم در یک سلول رشد داد. سلول های موجود در این نوع کلون ها از نظر ژنتیکی یکسان هستند و دارای خواص بیوشیمیایی یکسانی هستند. پروتئین های فردی یا کمپلکس های چند پروتئینی را می توان از مقدار زیادی سلول خالص کرد و سپس به طور دقیق مطالعه کرد.

·       سلولهای مخمر ممکن است یا هاپلوئید باشند (حاوی یک نسخه از هر کروموزوم) یا دیپلوئید (حاوی دو نسخه از هر کروموزوم) ، و هر دو شکل می توانند با میتوز تقسیم شوند. این توانایی باعث می شود جهش ها در ژن های کد کننده پروتئین های سلول مخمر ضروری جدا و مشخص شوند.

مخمرها ، مانند بسیاری از موجودات ، دارای یک چرخه جنسی هستند که امکان تبادل ژن ها را بین سلول ها فراهم می کند. در شرایط گرسنگی ، سلول های دیپلوئید تحت میوز قرار می گیرند (به فصل 19 مراجعه کنید) و سلولهای دختری هاپلوئید را تشکیل می دهند که از دو نوع a و α هستند. اگر هاپلوئید a و سلول ها با یکدیگر روبرو شوند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد